26 ژانویه 2024 - شواهد جدید نشان می دهد که بالا بودن مداوم قند خون می تواند باعث ایجاد شانه یخ زده(frozen shoulder) دردناک شود.

دانشمندان دانشگاه اکستر دریافته‌اند که قند خون بالای درمان نشده همچنین می‌تواند باعث بیماری دوپویترن و سندرم تونل کارپال شود - یک وضعیت دردناک در مچ دست.

قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت با مشکلات مربوط به پا و ساق پا، مانند زخم های دردناک و قطع عضو همراه است.

به گفته محققان، قند خون بالا و درمان نشده که به عنوان هایپرگلایسمی شناخته می شود، می تواند باعث ایجاد عوارض عضلانی و استخوانی در قسمت فوقانی بدن شود.

در طول این مطالعه، تیمی از دانشمندان اطلاعات ژنتیکی 370000 نفر را از مطالعهBiobank انگلستان استخراج و ارزیابی کردند.

آنها دریافتند که شرکت کنندگانی که قادر به کنترل قند خون خود نبودند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به چهار مشکل در اندام فوقانی شامل: شانه یخ زده، سندرم تونل کارپال، انقباض دوپویترن و انگشت ماشه ای، بودند.

شانه یخ زده، زمانی اتفاق می افتد که بافت همبند دور مفصل شانه ضخیم و سفت شود و منجر به درد و سفتی شانه گردد. سندرم تونل کارپال، زمانی اتفاق می افتد که فشار روی عصب مچ دست باعث درد و بی حسی در دست و انگشتان شود.

انقباض دوپویترن، زمانی رخ می دهد که یک یا چند انگشت به سمت کف دست شما خم می شود. انگشت ماشه ای وضعیتی است که یک یا چند تاندون دست را تحت تأثیر قرار می دهد و خم کردن انگشت یا شست آسیب دیده را دشوار می کند.

افرادی که به طور مداوم قند خون بالایی دارند، احتمال بیشتری دارد که سطوح بالاتری از محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته(AGEs) داشته باشند - ترکیباتی که هنگام اتصال قندهای موجود در جریان خون به پروتئین ها، چربی ها و DNAتشکیل می شود.

بر اساس این مطالعه، تجمعAGE ها باعث مشکلات اندام فوقانی می شود، زیرا به تاندون ها، مفاصل و بافت های همبند آسیب می زند و سبب ضخیم شدن آنها می شود.

دکتر هری گرین، نویسنده اول این مقاله، گفت: "مطالعه ی ما نشان داد که داشتن قند خون بالا در طولانی مدت، باعث ایجاد این این مشکلات در اندام فوقانی می شود.ما اکنون می توانیم آنها را به عنوان عوارض دیابت طبقه بندی کنیم.

پزشکانی که افراد مبتلا به دیابت را معالجه می‌کنند، باید از این عوارض در کلینیک آگاه باشند تا بتوانند بهترین راه‌های درمانی را به بیماران خود توصیه کنند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2024/jan/frozen-shoulder-triggered-by-high-blood-sugar.html